סיפורו של עם ישראל הקדום מנקודת מבטם של אוצרות בית המקדש
איור: רונית צווייג, לאתר הבית של רונית כנסו מכאן
במהלך הפרק שולב ראיון עם מר' אלי אשד (בלש תרבות)
תמונות
דגם אפשרי של המשכן (אוהל מועד). מתוך: ויקישיתוף
דגם אפשרי של ארון הברית. מתוך: MAKO
טיטוס מחריב את בית המקדש השני. ציור של פרנצ'סקו. חפשו את המנורה. מתוך: ויקישיתוף
תיעוד נדיר של שוד הכלים- שער טיטוס ברומא
מציאת הארון האבוד- אינדיאנה ג'ונס
קישורים מעניינים
ערכים בנושא בית המקדש כולל כלים שונים- מתוך אנציקלופדיה דעת
סרטוטים של המשכן וכליו, מתוך אנציקלופדיה דעת
סיור וירטואלי בבית המקדש- מתוך חב"ד אינפו
סרטון: פתיחת ארון הברית- אינדיאנה ג'ונס
סרטוטים של המשכן וכליו, מתוך אנציקלופדיה דעת
סיור וירטואלי בבית המקדש- מתוך חב"ד אינפו
סרטון: פתיחת ארון הברית- אינדיאנה ג'ונס
יצירות שהושמעו בפרק
Live in the desert, Al Ol - Yair Dalal
Music from Le Trio Joubran:
Safar, Samir Joubran, Wissam Joubran & Adnan Joubran (oud) With Yousef Hbeisch (percussions) (Life concert)
Douja, Album - Asfar, Release Date - 2011: Oud - Adnan Joubran , Samir Joubran , Wissam Joubran, Percussion - Yousef Hbeisch, Producer - Léa Sadoul, Voice - Dhafer Youssef
Sama-Sounounou, Le Trio Joubran, live: Haifa Concert with Yousef Hbeitsh.
Laytana,
Misage Randana, World Village Records 2010, Samir Joubran, Wissam Joubran, Adnan Joubran - oud; Youseff Hbeisch - percussion.
Live in the desert, Al Ol - Yair Dalal
Music from Le Trio Joubran:
Safar, Samir Joubran, Wissam Joubran & Adnan Joubran (oud) With Yousef Hbeisch (percussions) (Life concert)
Douja, Album - Asfar, Release Date - 2011: Oud - Adnan Joubran , Samir Joubran , Wissam Joubran, Percussion - Yousef Hbeisch, Producer - Léa Sadoul, Voice - Dhafer Youssef
Sama-Sounounou, Le Trio Joubran, live: Haifa Concert with Yousef Hbeitsh.
Laytana,
Misage Randana, World Village Records 2010, Samir Joubran, Wissam Joubran, Adnan Joubran - oud; Youseff Hbeisch - percussion.
ביבליוגרפיה ועיון נוסף
- מפורט בחלק ב'
נורא נהניתי מהאזנה לפרק, היה מעניין, ערוך היטב וגם המוזיקה נעימה ומוסיפה.
השבמחקהצגת תיזה מאוד מעניינת ומקורית לגבי ארון הברית, הגישה היהודית דתית מסורתית מסתכלת על האסונות שקרו בזווית דומה אך גם קצת שונה:
אכן ארון הברית הוא חפץ קדוש ונבדל ויש לנהוג בו בכבוד ובזהירות רבה מאוד, אך לא הארון גורם לנזקים אלא ההתנהגות הפגומה והחוטאת של בני־האדם.
לגבי נבואת החורבן, לפי המסורת היהודית הנביאים התנבאו על חורבן המקדש והעם לפני שהאירועים קראו וקראו לעם לתקן את דרכיו ומאחר שלא שעו - נענשו.
בנוסף, הרעיון של אלי אשד על גורלו של הארון מרתק והוא ממשיך צורת התנהגות ידועה - כבר היו מלכים שהשמידו חפצים מקודשים מסיבות דתיות־אידיאולוגיות. מקורות חז"ל מספרים על חזקיה מלך יהודה היה רפורמטור גדול. בין פעולותיו היו שריפת נחש הנחושת שהיה חלק מנס התרפאות במהלך הנדודים במדבר וגניזת ספר רפואות מיסטי המיוחס לאדם הראשון/נח/שלמה המלך.
כמו-כן ידוע ממקורות ארכיאולוגיים שאותו חזקיה גם השמיד מקדש מחוץ לבית־המקדש בירושלים.
(לדעתי יש טעות בתוכן, נרות הודלקו בכל יום בכל שבעת קני המנורה ולא לפי היום בשבוע, יכול להיות שהתבלבלת עם החנוכיה?)